joi, 18 octombrie 2018

Oricata scoala ai facut, nu strica si Scoala de Bani.


Ce-nseamna, pentru tine, sa fii independent financiar? Tata ar spune “sa fii bogat” sau “sa ai avere”. Pentru mine inseamna a putea sa generez venituri fara sa muncesc. Yeeeeeiiii!!!

Este cineva care nu-si doreste sa aibe independenta financiara? Mana sus! Aha, ma gandeam eu ca nu voi vedea nicio mana sus! Toti vrem. Toti visam.
Eu si banii am avut o relatie de tipul "love-hate": cand va am - va iubesc si va fac praf; cand nu va am - va urasc aprig. Imposibil sa ajungi independent financiar asa. Noroc ca a aparut in viata mea al meu fiu. Si m-a facut sa fac niste schimbari. 
O vorba spune ca “banii nu aduc fericirea”. Poate ca nu o aduc. Dar sunt tot felul de lucruri care aduc fericirea si, ce sa vezi, ele nu-s gratis!
Asa ca, daca vrei sa iti implinesti visurile, ar fi bine sa incepi de undeva.
Inceputul se cheama buget personal. Poti sa faci un buget folosind un excel, sau poti alege sa folosesti ceva mult mai complet, intrand pe site-ul Scoala de Bani, BCR. 
 1. Fa-ti bugetul. 
   Treci veniturile. Apoi trece rubrica de economii. Alege un procent din venituri (5-10%) pe care sa-l transferi, lunar, intr-un cont de economii. Uita, apoi, de banii aia. 
  Stabileste-ti un scop pentru care vrei sa faci economii. Macar la inceput. Va fi mai simplu asa.


E greu sa te urnesti, dar cand ai depasit pragul psihologic al NU-ului (nu pot, nu imi permit, etc..), drumul devine mai usor. N-ai idee cate NU-uri mi-am spus eu pana sa incep...
Daca nu ai inca, mai intai fa-ti un “fond de urgenta”, “de zile negre”, zi-i cum vrei. E pentru situatiile extreme. Sa vezi ce confort psihic iti da existenta lui. Daca il aduci la nivelul a 3-4 venituri actuale, deja esti ok.
Economie faci si daca iti inchizi din credite. Mai ales din cele de nevoi personale, la care dobanzile sunt destul de mari. Macar returneaza in avans. Micsoreaza-ti perioada de creditare, astfel iti vei scadea dobanzile. Nu este o economie foarte “vizibila” (pentru ca nu vezi crescand suma intr-un cont de economii), dar e una foarte buna. Crede-ma, am testat.
Economie poti face si reducand cheltuielile. Daca ti se pare ca nu ai cum sa pui de-o parte, uita-te putin la cheltuieli. Poate ajustezi ceva pe la ele? Incearca sa le imparti pe categorii clare:
Cheltuielile fixe. Facturi, rate, chirii. Depinde la ce te-ai inhamat.  Ele sunt mai greu de scazut. Vezi daca poti scadea facturile, uita-te la abonamente si vezi daca exact astea sunt cele ok pentru tine. 
Cheltuielile variabile absolut necesare -mancare, haine, obiecte de uz casnice. Aici poti lucra sa le scazi eliminand risipa. Cata mancare arunci? Hainele pe care ti le cumperi, chiar le porti? Nu taia mai mult decat e necesar: nu e cazul sa incepi sa te simti mizerabil pentru ca nu-ti mai oferi nimic. 
Cheltuieli diverse. Variabile. Vacante, obiecte nu neaparat necesare, iesiri de weekend, mese la retsaurante. Aici ai liber la taiat. Asta daca vrei. Te sfatuiesc sa te uiti atent si sa vezi pe ce zboara banii tai. Sa decizi unde exagerezi, daca exagerezi. Sa iei masuri!
Cheltuieli-investitii. In tine. Fie ca sunt cursuri (care te pot ajuta sa obtii un job mai bun sau diverse colaborari- asadar un venit mai mare). Fie sunt in sport- adica unele care te fac s ate simti mai in forma, deci sa ai rezultate mai bune. Te ajuta sa "cresti", deci, pe termen lung, sunt investitii. In tine. 
Daca ai ajuns in acest punct, daca ai facut acest buget, pe jumatate ti-ai facut temele. 
2.  Tine cont de bugetul facut.
Foloseste-l ca pe o unealta care te ajuta sa cresti suma din contul de economii. Fii atent la rubricile cheltuieli. Vezi daca (si unde) ai derapaje. Corecteaza-le. Ajusteaza. Analizeaza. Da-ti timp s aintelegi ce faci gresit, daca faci ceva asa.
Sa fii independent financiar nu inseamna doar venituri, economii, cheltuieli. Inseamna, cum spuneam, sa gasesti calea de a genera venituri suplimentare. Cum poti face asta? Investind. Asa ca....
3.   Investeste
Partea cea mai grea e cea legata de investitii. Pentru mine ea e cea mai grea!!
Fac parte dintr-o generatie care nu a primit educatie finaciara. Abia acum invat. Si stiu ca, daca eu pot sa o fac, atunci sigur poti si tu. Mergi la un seminar (GRATUIT) al Scolii de Bani BCR, o sa vezi ca o sa inveti cum sa faci bani


Articol scris pentru SuperBlog 2018. Proba 6:Pași pentru a deveni independent financiar
Sponsor Scoala de Bani by BCR

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

eu. eu. eu.

Ma puteti citi si pe blogul nou, mai exact aici . Nimic schimbat, doar inca o casa. Deh, imi place sa am mai multe 😊😉