duminică, 18 noiembrie 2012

Ce mai facem noi

Trebuie neaparat sa scriu toate lucrurile pe care le voi scrie, in primul rand ca daca nu le scriu acum, cat sunt proaspete, e foarte posibil sa le uit candva si tare mi-as dori ca, intr-o zi, sa-i pot povesti copilului meu ce fel era el la 11 luni si 10 zile…
Mai intai despre cuvinte..daca le putem spune asa.. :)
inceputul a fost cu bababababa…
apoi a fost dadadada- care inseamna, mai nou, “da-mi”- mai ales cand e insotit de mana intinsa catre vreun obiect.
a urmat rapid tatatata..
astea sunt de multe luni, plus cele pe care nu le pot transcrie caci nu le descifrez inca…
ah, si a mai fost si papapa..cand avea chef.
de mai putina vreme, dupa ce cateva zile am stat cu Matei si mama lui prin parc..pentru ca Matei zice foarte des si foarte mult mama (are 1 an 1/6 si zice mama tuturor, iar mamei lui ii zice mami :) )…a inceput si mamamama sau mememememe…apoi s-a oprit la doar doua silabe mama. meme.mema. Me super happy, chiar daca nu-s convinsa ca respectivul cuvant pe mine ma numeste  :)
de vreo doua saptamani este foooarte atent la tot ce zicem si cuvintele scurte, inclusiv onomatopeele, incearca sa le reproduca. Misca buzele dupa cum le misc eu, cateodata ii iese si vorba, alteori iese altceva, dar efortul este absolut de apreciat :)
asa ca..
miau= mau sau maaau (cu un a prelungt caci i-ul nu-i iese inca in cuvantul asta)
tic-tac (pe care-l stie lega de ceas, caci cand zic tic-tac se opreste din ce face si se uita la ceasul de pe perete daca suntem in bucatarie)= iiia sau tita care imediat devine tata :)
bau= baaa
ham (despre care stie ca-i catelul)= ammm (cu accent hotarat si clar pe m)
mac= ma…care devine rapid mama.
meh sau beh= ma sau ba..si apoi ajunge tot la mama
(cum spuneam..mama nu cred ca-i clar cine este daca si de a rata si de la oaie tot la mama ajungem :) )
Restul sunt tot felul de cuvinte pe care le cuvinteste tot timpul (caci este un mare vorbaret!) doar ca nu le pricepem inca… Vorbeste cu unele jucarii, cele pe care le iubeste mai mult au parte de monologuri lungi chiar :)
Unele, mai norocoase, au parte si de strans in brate… Nu multe :)
A inceput sa comunice tot mai bine ce vrea. mai devreme, cand l-am dus la somn, a intins mainlie catre balansoarul pe care-l avem in camera lui (cel pe care mi-am petrecut cu el in brate toate lunile in care l-am alaptat, deci ii este tare drag..) si sa spuna “da-da-daaa”. M-am asezat cu el si si-a asezat capul pe umarul meu, semn ca e gata sa se lase adormit. Apoi, cand am inceput sa-i cant Un motan cat un pisoi a ridicat capul, s-a uitat cu un mare smile la mine, apoi la combinuta si a intins mana dupa telecomanda… Am stiut ca vrea sa-i pun piesa de pe cd (poate ca, in sfarsit, pana si el a inceput sa se prinda de cat de fals canta maica-sa ??!!! :P ). Am pus-o si in maxim 10 minute imi respira adormit pe umar..
A devenit ceva mai atent si mai curios la toate chestiile de pe fata umana…nas, gura, urechi..te apuca de ele nu doar ca sa te traga (cum facea cand era mai bebelan, nu ca acum ar fi mare :) ) ci se uita la ele, iti baga degetul in gura, in ureche, studiaza prin pipait ce-i acolo..e genial. Cred ca incepe sa puna mai mare pret pe simtul tactil, ceea ce pe mine ma bucura caci pot incepe sa trag sperante ca va mai renunta la simtul gustativ :) si c-o sa mai lase bagatul in gura a tot ce prinde…
A inceput sa poata sa fie interesat de cate-o jucarie pe care sta si-o studiaza indelung (ma rog, nu va imaginati ca zeci de minute, dar minute da!ceea ce e mare chestie, serios!). Plus ca sunt unele din alea “educative” cu care incepe sa faca progrese. Gen bagat clovnuletul inapoi in sfera zornaitoare de unde-a iesit (nu stiti ce greu este sa faci asta cu o palma asa mica , fara sa-ti prinzi degtele :) ), incercat sa aseze cercurile la la loc pe suportul de unde le-a scos (greu cu ordinea lor, caci nu le stie aseza de la cel mai mare la cel mai mic). Da cu piciorul in minge cand il tin de maini si merge, este fascinat de roti (de orice fel!), de suruburi (la toate jucariile primite mai intai a descoperit suruburile alea mici de pe capacelele din spate-unde-s bateriile. Abia apoi a bagat in seama functionalitatile resepctivei jucarii. cateodata au trecut zile in sir pana cand sa treaca de la suruburile astea la restul jucariei); dupa ce si-a demontat o masinuta si m-a vazut cum i-o faceam la loc, a mai demontat-o o data si…a adunat toate piesele ei la un loc..apoi s-a uitat la mine si mi-a zis “ah!!”- adica “hai, ce faci, fa-mi-o la loc!” M-am executat caci comanda era foarte ferma! :)
Cu mersul …de maini merge tot mai bine si mai soldateste. :) Ii bag si coloana sonora de unu-doi-trei-patru-cinci-sase-sapte-opt…si se amuza, apoi iar unu-doi….. si mergem prin casa, pe-afara, pe unde apucam. Dupa o marsaluiala din asta i se face usor lene si se lasa jos, in fund, de unde in secunda doi o ia in patru labe cu mare viteza. Si cu chiote. Mai nou, in lco de chiote, de cate ori mege (in 2 sau in 4) face chestia aia cu gura “brrrrr”ca o masinuta, insotita si de-o ploicica de saliva corespunzatoare. (din asta avem la greu, caci inca baleste ca la balamuc…). De-o vreme merge si de-o singura mana, plus ca o ia din loc nesustinut, dar doar cativa pasi, apoi se lasa repede in fund.  Am vazut si ca incepe sa vrea sa se ridice direct in picioare din patru labe…face tot felul de miscari caraghioase si amuzante..ridica fundu-n sus, isi impinge picioarele pe varfuri si gata-gata sa fie in doua…apoi iar se lasa in 4…
Cu somnul..trebuie neaparat sa scriu (caci asta este de mare exceptie!) ca noaptea de vineri spre sambata mi-a adormit la 22.30 si L-AM TREZIT (caci el tot ar mai fi dormit) la 11.5 dimineata. Fara nicio trezire peste noapte. Are sens sa va spun cat de ingrijorata am fost??!!!??? Evident copilul era bine-merci..pur si simplu a dormit de-a spart, nah! :) De fapt, cred ca e in boom din ala de crestere, caci mai devreme de 11 nu s-a mai trezit de vreo 3 zile..si nu adoarme mai tarziu de 11.
Sa vedem maine…cand este ULTIMA DIMINEATA INAINTE DE MARTI, care..marti..e cresa. Deci AMR 1 ZI.. Eu ma lupt cu insomniile de cand se apropie asa de tare ziua (d-aia scriu la 1 si ceva pe blog :) )
Si ..tot pentru a nu uita eu..are in jur de 78cm (nu reusesc niciodata sa stiu sigur cat are; daca-l masoara 2 medici diferiti obtin 2 lungimi diferite, eventual noi o obtinem pe-a treia..asa ca..) si 11kg. Pentru un pisoias nascut cu 2,240 si 46 cm..e ceva, nu?? (Oh, da, sunt foooarte mandra de mine la faza asta!)Ah!! Si poarta 22la incaltaminte :) :) (ceea ce este cam hugely pt varsta lui!)
Gata, ma duc sa-mi beau ceaiul si sa manac ceva, cum e normal sa faci la ora asta, nu??

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu

eu. eu. eu.

Ma puteti citi si pe blogul nou, mai exact aici . Nimic schimbat, doar inca o casa. Deh, imi place sa am mai multe 😊😉